Filmtoppen tar paus 5.1.2024

Filmtoppen tackar för allt visat intresse under pilotperioden! Nu blir Filmtoppen på paus medan vi utvärderar det hela och begrundar fortsättningen.

*****

Filmtoppen – din guide till det bästa på bio i Finland, här och nu, med fokus på utbudet på svensk- och tvåspråkiga orter. Vid sidan av vassa kortrecensioner bjuder vi på stjärnbetyg, bakgrundsinformation och trivia – i regel på fredagar.

Materialet är sammanställt av Finlandssvenskt filmcentrum i samarbete med filmkritikern Krister Uggeldahl. Följ Filmtoppen på Finlandssvenskt filmcentrums sociala medier, på Instagram och Facebook, samt på filmcentrum.fi/filmtoppen

 

Filmtoppens frågesport

Vad vet du om de aktuella filmer som finns på biografrepertoaren? Finlandssvenskt filmcentrum bjuder er på filmfrågesport inför det nya året! Frågorna är skapade av filmkritiker Krister Uggeldahl.

Testa dina filmkunskaper här!

Har du gjort Filmcentrums julfrågesport? Den hittar du här!

 

 

Filmtoppen vecka 52/2023

Höstlöv som faller

★★★★

Dramakomedi av Aki Kaurismäki, i rollerna Jussi Vatanen, Alma Pöysti och Janne Hyytiäinen

Läs mer...

Önskan

★★★★

Drama av Saim Sadiq, i rollerna Ali Junejo, Rasti Farooq och Alina Khan.

Läs mer...

Joyland

★★★★

Drama av Saim Sadiq, i rollerna Ali Junejo, Rasti Farooq och Alina Khan.

Läs mer...

Vem är du, Mamma Mu?

★★★

Animation av Christian Ryltenius, svenska röster: Rachel Mohlin, Johan Ulveson och Lo Ericsson.

Andra akten

★★★

Romantisk komedi av Mårten Klingberg, i rollerna Lena Olin, Rolf Lassgård och Lars Väringer.

Läs mer...

Änder!

★★★1/2

Animationsfilm av Benjamin Renner, i röstrollerna Kumail Nanjiani, Elizabeth Banks, Awkwafina. Även på svenska och finska.

Läs mer...

Tillsammans 99

★★★★

Dramakomedi Lukas Moodysson, i rollerna Gustaf Hammarsten, Shanti Roney och Anja Lundqvist.

Läs mer...

Dumb Money (NY)

★★★

Dramakomedi av Craig Gillespie, i rollerna Paul Dano, Seth Rogen och Shailene Woodley.

Läs mer...

The Creator

★★★½

Scifi-äventyr av Gareth Edwards, i rollerna John David Washington, Madeleine Yuna Voyles och Gemma Chan.

Läs mer...

Je'vida

★★★

Drama av Katja Gauriloff, i rollerna Seidi Haarla, Sanna-Kaisa Palo och Agafia Niemenmaa.

Läs mer...

ÖVRIGA NYHETER

Tips på övriga premiärer ni inte vill missa!

Blue Jean – Margaret Thatcher och hennes toriesregim gjorde livet surt för många, även för de sexuella minoriteterna som träffades i huvet av en diskrimerande lagstiftning. I Georgina Oakleys Blue Jean handlar det om en lesbisk gympalärare Rosy McEwen) som ligger lågt med sin sexualitet - av rädsla för att förlora jobbet. Tokhyllad av den brittiska pressen, bekant från såväl Esbo Ciné som Kärlek och anarki.

KLOTTERPLANKET

Kostar skjortan

Krister Uggeldahl
29.12.2023

Bortsett från dubbelmackan Barbie & Oppenheimer var filmåret 2023 ingen större succé, åtminstone inte på biofronten som till följd av skådespelar- och manusförfattarstrejken i Hollywood tog stryk. Av allt att döma fortsatte också coronapandemin, nu främst ett hjärnspöke, att skörda offer.

Prissättningen på biobiljetter gör inte saken bättre. Underförstått: det har blivit smärtsamt dyrt att gå på bio och det innan den planerade höjningen av mervärdesskatten trätt i kraft. Mycket beror det på den dynamiska prissättningen som branschjättarna tillämpar och som gör att filmer som den stora allmänheten vill se kostar skjortan. Det går att komma billigare undan, visst, men det förutsätter att du väljer en på förhand sett mindre attraktiv titel eller kör med seriebiljetter.

Faktum återstår: den nuvarande prisnivån stöter bort stora delar av den potentiella biopubliken, såsom studerande. Dessutom tenderar utvecklingen att förvränga marknaden så att de ”säkra korten” slår ut de mera udda filmerna (med höga biljettpriser minskar riskbenägenheten).

Efterlyses: en mer moderat och framför allt transparent prispolitik som gör att alla känner sig välkomna – om inte under prime time, under veckosluten, någon annan tid.

Den där Alma

Krister Uggeldahl
15.12.2023

Som bekant har manliga skådespelare ett mer skonsamt bäst före-datum är sina aktriskolleger, fråga inte varför. Inte minst därför blir man så glad över Alma Pöysti som i en ålder av 35+ slog igenom, stort. Tove hette filmen, Jussi var filmpriset (bästa kvinnliga huvudroll).

Till saken hör att Pöysti inte verkar vara någon dagslända. Hon har sedermera gått från klarhet till klarhet, först i tv-serien Händelser vid vatten och nu senast i Aki Kaurismäkis Höstlöv som faller. Det sistnämnda rollarbetet renderade Alma Pöysti en Golden Globe-nominering, vid sidan av glada amatörer såsom Emma Stone, Natalie Portman, Jennifer Lawrence och Margot Robbie.

Det blir inte mycket större än så här och själv frågar jag mig hur många talanger av Pöystis kaliber som fuskas bort, som aldrig får en chans att visa sin talang – kanske bara för att de slipper visa papper i mjölkbutiken, den statliga.

 

Stackars ungar

Krister Uggeldahl
8.12.2023

Jag har en guddotter sedan åtta år tillbaka och eftersom filmkritiker å yrkets vägnar har mera med Hin Onde än med den andra killen att göra har fokus inte legat på den andliga fostran. Det har blivit mer filmtips och sånt.

Och det har varit ett sant nöje, att än en gång få botanisera i den blågula barnfilmsskatten med alster signerade radarparet Olle Hellbom & Astrid Lindgren. Till saken hör att det funnits att ösa ur även bland animationsfilmer. Tänker på Shrek, Ice Age och alla de dyrgripar som Pixar spottat ur sig.

Hur kul som helst, tills nu. Plötsligt är det som om barnfilmen tvärbromsat – kvalitativt sett. Visst, animationsrullarna kommer och går och det finns mycket att inhemskt att tillgå men var är de stora tunga pjäserna, de blivande klassikerna?

Synar man utbudet på diverse barnfilmsfestivaler är det inte otänkbart att pärlor uppenbarar sig. Det är bara det att barnfilmen – kanske mer än någon annan genre – är beroende av muskler och synlighet. Det är allt eller inget, vinna eller försvinna, som gäller.

 

Svenskar vill vi (inte) vara

Krister Uggeldahl
1.12.2023

Svenskar äro vi inte längre, ryssar vill vi inte bli, låt oss alltså bli finnar. Så heter det i det gamla ordspråket och jag vill fästa uppmärksamhet vid den inledande frasen – sett ur en strikt cinematisk synvinkel.

Det har varit ett tufft år för den svenska filmen – i Finland. Barnfilmen Håkan Bråkan fick aldrig luft under vingarna och UFO Sweden bombade stort, trots sin många kvaliteter. Lite bättre gick det för Länge leve bonusfamiljen (med sin inbakade tv-koppling), samma med Andra akten som i kraft av radarparet Lena Olin & Rolf Lassgård väckte en viss uppmärksamhet.

Dramakomedin En dag kommer allt det här bli ditt försvann däremot utan ett pip. Den i särklass största besvikelsen är ändå Lukas Moodyssons Tillsammans 99. Där originalfilmen (från år 2000) samlade nästan 60 000 biobesökare debuterade den lätt mörkare uppföljaren utanför top-20 – utan att hämta sig. Snacka om vår tids rädsla för allvar.

Det är bara att hoppas på ett bättre nästa år, i synnerhet som man kan tycka att biograferna i Svenskfinland här skulle ha en språklig och kulturell ”konkurrensfördel”. Först ut, redan till julen, är roadmovierullen Ett sista race med David Hellenius, Malin Akerman och Jonas Karlsson. Och så hoppas vi på Håkan Bråkan 2 med svensk premiär till sportlovet.

 

Regionernas frammarsch

Krister Uggeldahl
24.11.2023

Finnkino, den största och vackraste spelaren på den finländska biografmarknaden har en marknadsandel på sisådär 70 procent. Men på basen av snacket i offentligheten kan man få en bild av att Finnkino säljer varenda en biobiljett i det här landet.

Inte minst därför är det med glädje man noterar att Svenska Yle och dess lokalredaktioner på sistone lyft fram små lokala biografer på finlandssvenskt håll - i regel familjeföretag med långa anor.

Kommer speciellt bra ihåg reportaget om Bio Pallas i Karis som öppnade efter en stor (och dyr) renovering och nu skiner som aldrig förut. Plötsligt än handbollen inte den enda anledningen till att besöka Karis!

För ett par veckor sedan uppmärksammades funkispärlan Kino Olympia i Hangö där företagarparet Keijo och Eeva Alanen förbereder sig på att gå i pension. Men ingen panik! Byggnaden som inrymmer biografen har köpts av investeraren och bioentusiasten Ari Tolppanen och verksamheten fortsätter, från nästa höst i ny regi.



Superhjältetrikån rämnar

Krister Uggeldahl
17.11.2023

Vad är det som händer med superhjältegenren? Det tidigare så pålitliga filmindustritåget, en kassako av rang, ser nu ut att bromsa in, en gång för alla. DC-stallets Blue Beetle floppade  stort tidigare i höst och samma öde verkar drabba Marvel-studions The Marvels-opus.

Där Captain Marvel (2019), med Brie Larson i titelrollen, öppnade med drygt 150 miljoner dollar fick uppföljaren nöja sig med knappt en tredjedel av detta. Här vore det lätt att peka på filmens ”kvaliteter”; ett rörigt manus, platta karaktärer och specialeffekter som på inget sätt sticker ut.

Men frågan är om inte problemen ligger djupare än så. Det torde snarare handla om mättnad, utmattning, om en överexploatering av marknaden. Det är inte nog med att Marvel Cinematic Universe – som det heter – klämmer ur sig filmer i rasande takt, man bullar dessutom upp med spinoffs i tv-formatet, modell Ms. Marvel på Disney+.

Till slut blir det bara för mycket av det goda, behöver det sägas. Personligen kommer jag inte att förlora nattsömnen, det är länge sedan superhjältestuket kändes på riktigt utmanande, men biograferna kan förstås hamna i kläm.

 

InHEMSKT?

Krister Uggeldahl
10.11.2023

Svensk film hörde – vid sidan av den franska – i årtionden till den mest lyskraftiga i ett europeiskt pespektiv (Änglagård, Masjävlar, En man som heter Ove). Det var tills lillebror Finland körde förbi med en närmast optimal mix av barnfilm (Risto Rappare), arthouse (A. Kaurismäki) och tunga nationella ämnen (Olavi Virta).

Men nu är det som om motorn skurit sig. Bortsett från Höstlöv som faller och Lappo 1976 har de inhemska filmerna på sistone floppat rejält, även när kvaliteten funnits där, såsom i Ljus ljus ljus och Je´vida. Osökt inställer sig frågan: görs det för mycket inhemsk film för tillfället? Underförstått: äter filmerna upp varandra? Eller hänger det på ämnesvalen, är filmerna som produceras för smala? Behövs det fler genrefilmer, typ komedier?

Hur som helst ser vi fram emot Tiina Lymis Stormskärs Maja med premiär den 19 januari. Mycket står på spel där, inte blott fiskelyckan.

 

FENOMEN(ALT) – Five Nights at Freddy's

Krister Uggeldahl
3.11.2023

Så vad händer när en kritikerrisad rysare utan ett enda stort namn går upp på bio? I fallet med Five Nights at Freddy's springer publiken benen av sig – drygt 25 000 tittare redan på premiärdagen, mer än Barbie (!) – och man frågar sig varför. Den springande punkten här är ett gediget tv-spelförflutet, modell viral hit som gjort att ”Freddy” fått ett liv vid sidan av.

Filmen då? Handlingen kretsar kring en nedlagd pizzeria där mjukisdjurlikande robotar härjar nattetid. Till det kommer historien om en nattvakt (Josh Hutcherson) som kämpar med sina egna demoner - något om en lillebror som försvann i unga år. Slutresultatet är förvånansvärt oblodigt och varför inte. Men vad hände med spänningen och nagelbitardramatiken, det här håller bara inte. Kejsarens nya kläder? **